Nowy samochód wyposażony w fabryczną nawigację świetnie się prezentuje. Jednak za wygodę i luksus trzeba zapłacić odpowiednią cenę.
Jeszcze do niedawna wbudowana nawigacja w samochodzie kojarzyła się z luksusem, na który stać było jedynie najbogatszych. Obecnie staje się ona niemal standardem. Jednak czy rzeczywiście warto inwestować dodatkowe kilka tysięcy złotych w gadżet, którego odpowiednik można za darmo zainstalować na smartphonie?
Prestiż i wygoda
Jedną z niezaprzeczalnych zalet rozwiązania, jakim jest wbudowana nawigacja samochodowa, stanowi uczucie wyjątkowości i prestiżu towarzyszące właścicielowi pojazdu. Doskonale widoczny ekran nawigacji sprawia, że auto wygląda na bardziej luksusowe, a co za tym idzie, droższe.
Cena samochodu jest kolejnym plusem posiadania wbudowanej nawigacji. Chociaż przy zakupie nowego auta trzeba zainwestować w nią czasami niemałe środki, to przy sprzedaży tego samochodu będzie on również o kilka tysięcy droższy, niż ten sam model pozbawiony fabrycznej nawigacji.
Jedną z głównych przyczyn, dla których warto zdecydować się na wbudowaną nawigację, jest wygoda jej użytkowania. Większość producentów umieszcza ekran nawigacji w centralnym miejscu kokpitu, dzięki czemu jest on doskonale widoczny. Takie rozwiązanie ma m.in. system nawigacji Mazdy. Lokacja ta jest optymalna zarówno dla kierowcy, jak i pasażera. Dodatkowo, fabryczną nawigację można zazwyczaj obsługiwać, posługując się przyciskami lub manetkami umieszczonymi przy kierownicy, co znacznie zwiększa komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Cena i aktualizacje
Nowy samochód wyposażony w fabryczną nawigację świetnie się prezentuje. Jednak za wygodę i luksus trzeba zapłacić odpowiednią cenę. Koszt zamontowania fabrycznej nawigacji w nowym samochodzie czasami wydaje się niewspółmierny do zysków, jakie można osiągnąć z jej używania.
Największym problemem związanym z fabrycznymi nawigacjami jest aktualność wgranych map. Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój infrastruktury dróg nie tylko w Polsce, ale i na świecie, mapy samochodowe powinny być aktualizowane na bieżąco. O ile w najnowszych modelach aut problem został niejako rozwiązany przez montaż nawigacji z dostępem do internetu, tak modele „starsze” i kupowane w wersji budżetowej (z mniej bogatym wyposażeniem) trzeba aktualizować samemu.
Wgranie aktualnej mapy do fabrycznej nawigacji stanowi kolejny koszt związany z użytkowaniem auta. Na tym problem się nie kończy, bowiem mapy, które można zakupić u producentów, są często przestarzałe już w momencie zakupu. Producenci wykonują aktualizację map maksymalnie dwa razy w roku, przez co mapy te mogą nie zawierać niektórych ważnych dróg.
Warto czy nie warto?
Na pytanie, czy warto zakupić montowaną fabrycznie nawigację, nie ma dobrej odpowiedzi. W przypadku nowego samochodu, dodatkowy koszt tego wyposażenia może sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych. Przed podjęciem decyzji warto sprawdzić kwestie związane z aktualizacjami map, jakie oferuje producent, oraz jaki będzie koszt tych aktualizacji. Fabryczna nawigacja niewątpliwie jest ozdobą wnętrza samochodu i symbolem luksusu. Jednak wersja standardowa nawigacji, bez podłączenia do internetu, staje się dużo mniej użyteczna niż nawigacja online, którą oferuje teraz niemal każdy smartphone.