Od prawidłowego działania hamulców zależy nasze bezpieczeństwo. Stary płyn hamulcowy może uniemożliwić sprawne zatrzymanie się pojazdu. Jego wymiany powinniśmy się podejmować co najmniej co dwa lata.
Wymiana klocków hamulcowych
Najczęściej wymienianym elementem układu hamulcowego są klocki. Tworzą one opór, który pozwala zatrzymać się pojazdowi. Wymiana klocków hamulcowych w salonach Norauto to koszt od ok. 50 do 100 zł. Choć sama wymiana jest prosta, nie zaleca się wykonywania jej samemu.
Oryginalne części czy zamienniki?
Do aut najlepiej stosować oryginalne cześć. Często ich cena jednak odstrasza. Warto wtedy się zainteresować marką, która dostarczała części na tzw. pierwszy montaż. Koszt zakupu takiego elementu prywatnie jest zazwyczaj dużo tańszy niż w ASO (autoryzowanej stacji obsługi pojazdu). Nie poleca się kupna tanich części zamiennych. Klocki od takich producentów szybciej się zużywają, a ich jakość pozostawia wiele do życzenia.
Tarcze hamulcowe
Jeśli przy wymianie klocków zauważymy, że tarcze hamulcowe są krzywe lub skorodowane, należy je wymienić. Mogą one bowiem utrudniać działanie układu hamulcowego, co może prowadzić do zagrożenia w ruchu drogowym. Warto pamiętać, że o ile przy wymianie na nowe klocków wymiana tarcz nie jest konieczna, to przy wymianie tarcz nie można zostawić starych klocków. Dodatkowo poleca się zakup obu elementów u tego samego producenta (nie ma wtedy problemów ze spasowaniem).
Wymiana płynu hamulcowego
Płyn hamulcowy znajdujący się w układzie po jakimś czasie traci swoje właściwości. Najlepiej wymieniać go co dwa lata albo 60 tysięcy kilometrów. Zużyty płyn może się gotować. Powoduje to zatrzymanie przekazywania siły z pedału hamulca na tłoki w zaciskach. Pedał staje się w takim przypadku miękki, a skuteczność hamulców spada do zera. Aktualnie do samochodów stosowane są płyny klasy DOT 4, których temperatura wrzenia przekracza 230 stopni. Ceny za 0,5 l butelkę zaczynają się już od 15 zł.
Odpowietrzanie hamulców
Gdy wymieniany jest płyn hamulcowy, konieczne jest odpowietrzanie całego układu. Jest to możliwe jedynie w warsztatach. Mechanicy za pomocą specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych, wypychają stary płyn, wtłaczając tym samym nowy. Na koniec badana jest temperatura jego wrzenia. Koszt odpowietrzania to około 50 zł.
Konserwacja układu hamulcowego
Aby hamulce nie zawiodły nas w żadnej sytuacji i wytrzymały jak najdłużej zaleca się regularny przegląd:
– kontrolę uszczelnień tłoków,
– kontrole wrzenia płynu hamulcowego,
– kontrolę osłon przeciwpyłowych prowadnic,
– kontrolę poziomu płynu hamulcowego,
– czy poprawności i swobody ruchu tłoczków hamulcowych w zaciskach.