Przekładnie pasowe – co zdecydowanie trzeba o nich wiedzieć?

0
5001

Ten typ przekładni działa na takiej zasadzie, że siła w nich jest przenoszona z wykorzystaniem pasów. Trzeba opasać zarówno czynne koło, jak i koło bierne. Dzięki połączeniu typu ciernego, przekładnie pasowe mogą wytwarzać tarcie pomiędzy poszczególnymi elementami w konkretnych układach. Dość istotnym czynnikiem jest w tym przypadku tak zwana wartość docisku. To od niej w praktyce zależy, na ile efektywne będzie przekazanie mocy. Najprostszy typ budowy przekładni pasowej przedstawia się w taki sposób, że mamy do czynienia z dwoma lub większą liczbą kół, pomiędzy którymi siła jest przenoszona właśnie poprzez pas. Najważniejsze miejsce w tej konstrukcji to właśnie pas. Powinien on odznaczać się określonymi normami, jeśli chodzi o wytrzymałość oraz stopień podatności na rozciąganie.

Przekładnie pasowe wyposażone w pas klinowy

Stosowane dzisiaj przekładnie pasowe ewidentnie zdominowane są przez te, które właśnie są wyposażone w pas klinowy – https://www.ebmia.pl/pasy-klinowe-kola-pasowe-c-196_479_480.html. Mają swoją specjalną formę zabezpieczeń, jeśli chodzi o ochronę przed przyjęciem zbyt dużego momentu. Z pomocą poślizgu uzyskujemy efekt wysprzęglenia. Przekładnia z pasem klinowym składa się z pasa o przekroju trapezowym. Jego głównym wymiarem jest szerokość i tę zmienną dopasować należy precyzyjnie do koła.

Wysokość natomiast zależna jest od rodzaju zastosowanego pasa. Możemy znaleźć pasy o różnych wysokościach, przy jednocześnie zachowanej takiej samej wartości, jeśli chodzi o szerokość. Przyjmuje się, że zwiększona wysokość, będzie przenosiła większy moment. Są też specjalnie uzębione pasy klinowe, które wykonują pracę na tych samych kołach – https://www.ebmia.pl/mechanika-pasy-klinowe-kola-pasowe-c-196_479.html. Ich głównym atutem jest zwiększony poziom elastyczności. W łatwiejszy sposób układają się one na kole i w lepszy sposób odprowadzają ciepło. Koło i pas mają zatem właściwe miejsce styku, miejsce wspólne.

Jeśli chodzi o przekładnie klinowe swobodnie wykorzystamy rozwiązania, które mają wiele pasów. To dodatkowo podnosi stopień efektywności pracy całej konstrukcji. Tutaj zespolony pas jest zdecydowanie mocniejszy, niż ta sama ilość pasów typu pojedynczego.

Zdjęcie-2

Plusy i minusy konstrukcji pasowych

Przekładnie wyposażone w pas klinowy mają liczne zalety. To właśnie one przesądzają o tym, że są one często stosowane. Do kluczowych w tym przypadku należy cicha i bardzo płynnie przebiegająca praca. Konstrukcje te są niepodatne na występowanie drgań, poza tym rozkładają ciężar w sposób równomierny. Charakteryzują się tym, że są stosunkowo tanie i pracują bez konieczności wykorzystywania smaru. Nawet jeżeli w ułożeniu wałków pojawią się jakieś błędy. Jeśli chodzi o słabe strony rozwiązania, trzeba powiedzieć przede wszystkim o sporych wymiarach. Poza tym nie są zbyt odporne na ciepło i oddziaływanie substancji chemicznych. Wałki ulegają szybkiemu niszczeniu, co wynika z oddziałującej na nie siły.

Przekładnie z pasem klinowym – zastosowanie

Przekładnie typu pasowego znajdują zastosowanie w dużym stopniu w maszynach, które mają przeznaczenie typowo przemysłowe. Jednocześnie, są one też obecne w wielu maszynach rolniczych. Kolejna rzecz – przekładnie z pasem, występują też w pojazdach samochodowych.

Zdjęcie-4

Przekładnie pasowe, łożyska, paski klinowe i wiele wiecej dostępnych jest w sklepie EBMiA.pl pod adresem: https://www.ebmia.pl/mechanika-pasy-zebate-kola-akcesoria-c-196_50.html

[Głosów:4    Średnia:3.5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ