Przyczyny awarii turbosprężarek

0
533
Przyczyny awarii turbosprężarek

Turbosprężarki to urządzenia, które charakteryzują się dość prostą konstrukcją i generalnie są bardzo solidne. Sprzęt tego typu jest produkowany w taki sposób, aby działał niezawodnie przez cały okres eksploatacji jednostki napędowej w pojeździe mechanicznym. Nie oznacza to jednak, że jest to sprzęt niezniszczalny. Najczęstszą ogólną przyczyną uszkodzenia lub pogorszenia jakości turbosprężarki jest nieprawidłowa eksploatacja. Warto więc zwrócić uwagę na co należy uważać.

 

Najpopularniejsze przyczyny awarii turbosprężarek w pojazdach mechanicznych

 

  1. Podstawową przyczyną uszkodzeń jest ciało obce, które przedostało się do korpusu ssącego lub wydechowego. Może ono spowodować pogięcie lub wyszczerbienie łopatek turbiny oraz koła kompresji. W przypadku takiej awarii nie należy prostować łopatek tylko konieczne jest dynamiczne wyważenie całego układu wirującego. Ciałami obcymi mogą być połamane elementy silnika, nakrętki, śruby, piasek, kamienie oraz inne elementy znajdujące się w układzie doładowania.

 

  1. Kolejnym poważnym problemem jest zanieczyszczenie oleju. Taki stan rzeczy powoduje powstawanie rys na łożyskach turbosprężarki. Konieczne jest więc stosowanie wysokiej jakości oleju oraz filtrów, a także ich regularna wymiana.

 

  1. Przerwy w dostarczaniu oleju trwające 4-5 sekund są kolejnym problemem doprowadzającym do uszkodzenia turbosprężarki w pojeździe mechanicznym. Są one główną przyczyną wypalenia oraz wypolerowania powierzchni łożysk. Przerwy takie mogą się pojawić po wymianie filtra olejowego, wymianie turbosprężarki bez zalania jej olejem. Przyczyną jest też niskie ciśnienie oleju, jego zanieczyszczenie lub nieprawidłowe uruchomienie silnika po regeneracji lub wymianie turbiny.

 

  1. Kolejną przyczyną wypalenia i wypolerowania powierzchni łożysk jest zbyt niskie ciśnienie oleju silnikowego. Groźny jest niedobór ciśnienia trwający 8-10 sekund. Oprócz wspomnianych uszkodzeń łożysk, może on powodować pojawianie się przebarwień termicznych. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być uszkodzona pompa olejowa, uszkodzony przewód smarujący turbosprężarkę, długa praca silnika przy dużym pochyleniu terenu lub po prostu za niski poziom oleju w misce olejowej.

 

  1. Bardzo groźną przyczyną awarii turbosprężarki jest zbyt wysoka temperatura. Przegrzanie może spowodować korozję łożysk i dalsze awarie. Wypalający się olej powoduje powstawanie groźnego węgla, a przyczyną takiego stanu rzeczy może być olej niskiej jakości, zużyty filtr powietrza czy też zbyt szybkie wyłączanie silnika po pracy. Warto też sprawdzić zamocowanie turbiny, stan układu smarującego, wtryskiwaczy, itp.

Jak widać większość przyczyn jest błaha i związana z nieprawidłową eksploatacją pojazdu. Warto zadbać o wspomniane wyżej aspekty, a turbosprężarka będzie z pewnością działać niezawodnie przez długi czas.

Listę najczęstszych przyczyn awarii turbosprężarek przygotował właściciel warsztatu naprawaturbosprezarek.pl z Józefowa koło Warszawy.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ