Jak rozpoznać opony wielosezonowe? Postaramy się przybliżyć cechy takiego ogumienia, a także sposoby znakowania całorocznych modeli. Producenci umieszczają na profilu opony bardzo istotne informacje, które mówią wiele na temat sprawności danego rozwiązania w konkretnej sytuacji. Oznakowanie opon wielosezonowych jest bezpośrednią konsekwencją zastosowanych w nich rozwiązań – zacznijmy więc od funkcjonalności i sposobów wykorzystania tych typów ogumienia.
Opony wielosezonowe zamiast zimowych i letnich – nie trzeba iść na kompromisy
W pierwszej kolejności warto zastanowić się, czym wyróżniają się poszczególne rodzaje ogumienia. Mamy do wyboru trzy różne opcje – modele na lato, zimę lub na cały rok. Opony letnie zapewniają większą stabilność jazdy przy dużych prędkościach, znakomicie radzą sobie z mokrą nawierzchnią, a wygoda i ekonomia jazdy stoi w ich przypadku na najwyższym poziomie. W przypadku opon zimowych mówimy z kolei o nieco bardziej zróżnicowanym bieżniku, który stanowi odpowiedź na ośnieżone trasy, po których ciężko się przemieszczać w oponach letnich.
Różni się także konstrukcja tych dwóch typów ogumienia – pierwszy wariant stosuje mieszankę, która zachowuje optymalne parametry w temperaturze powyżej 7 stopni Celsjusza. Poniżej tej wartości opony twardnieją, co nie sprzyja bezpieczeństwu jazdy i powoduje szybsze zużycie ogumienia. Opony zimowe mogą za to swobodnie funkcjonować w temperaturze poniżej zera stopni, bez ryzyka uszkodzenia spowodowanego zbyt niską wartością na termometrze.
Przemysł oponiarski jednak nie stoi w miejscu – aktualnie możemy stawiać na mieszanki o parametrach pozwalających na wykorzystanie zarówno latem, jak i zimą. Co ciekawe, opony wielosezonowe to powrót do dawnego trendu: kiedyś mieliśmy do czynienia wyłącznie z ogumieniem całorocznym. Modele takie jak Nokian Weatherproof stawiają na balans pomiędzy skrajnymi warunkami pogodowymi. Nie powinno się oczekiwać od nich maksimum możliwości podczas sportowej jazdy. Potrafią za to zachować przyczepność i bezpieczeństwo podczas jazdy na suchej, asfaltowej nawierzchni, podczas opadów deszczu czy gdy szosę pokrywa warstwa śniegu i lodu.
Pierwsi kierowcy mogli korzystać wyłącznie z opon całorocznych
Jeszcze stosunkowo niedawno, bo do lat 30. XX wieku, jedyne dostępne na rynku opony były modelami wielosezonowymi. Pierwsze opony zimowe powstały w Finlandii, gdzie ze względu na bardzo wymagające zimy zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania było szczególnie wysokie.
Przez długi czas kierowcy uznawali opony całoroczne za gorsze jakościowo, stawiając na dwa zestawy przeznaczone na różne pory roku. Aktualnie jednak ogumienie wielosezonowe korzysta z wielu lat zdobywania wiedzy i doświadczenia, które pozwoliły na osiągnięcie znakomitej jakości wykonania. Dodatkowo możemy liczyć na stabilną, wygodną jazdę w dowolnych warunkach, a także wysoki komfort oraz cichą pracę, choć ostatni aspekt zależy od konstrukcji danego modelu. Przed wyborem odpowiedniego wyposażenia warto poznać oznaczenia opon całorocznych, które informują o skuteczności w różnych sytuacjach.
Czy warto postawić na opony wielosezonowe?
Wykorzystanie nowoczesnej konstrukcji bieżnika, wysokiej jakości mieszanek gumy oraz niecodziennych rozwiązań technologicznych sprawia, że opony całoroczne mogą cechować się podobnym poziomem trwałości co „sezonówki”. Co ważne, nie musimy ich zmieniać – to jedna z wielu oszczędności, które można poczynić dzięki takiemu zakupowi. Opony wielosezonowe stawiają na jak najlepsze wsparcie ekonomiki jazdy, zarówno w kontekście spalania, jak i samej ceny ogumienia. Całoroczny zestaw zazwyczaj kosztuje mniej niż zakup opon zimowych i letnich osobno.
Jak rozpoznać opony wielosezonowe?
Opony wielosezonowe korzystają z kilku oznaczeń. Najpewniejszym jest zapis w specyfikacji na stronie producenta – jeśli tam znajdziemy napis „all season”, „all weather” lub podobny, możemy domyślać się, że mamy do czynienia z ogumieniem całorocznym. Popularnym rozwiązaniem jest także umieszczanie symbolu warunków pogodowych: zarówno słońca, jak i płatka śniegu lub chmury z opadami śniegu. To gwarancja tego, że mamy do czynienia z oponami wielosezonowymi. Jest to jednak zaledwie punkt wyjścia – istotnych oznaczeń jest nieco więcej.
3PMSF – oznaczenie opon wielosezonowych i zimowych, które musi znaleźć się na profilu opony
Oznaczenie 3PMSF wzięło się od angielskich słów „three-peak mountain snowflake”. To bardzo dosłowny opis wyglądu tego symbolu – rzeczywiście znajduje się tam góra z trzema szczytami, a także płatek śniegu. W Polsce możemy spotkać się także z terminem „symbol alpejski”.
To oznaczenie, które weszło w życie w roku 2012. Od tamtej pory symbol alpejski znajduje się na wszystkich oponach, które przeszły procedurę certyfikacyjną – testy wydajności i stabilności jazdy oraz hamowania, a także ruszania na trudnym podłożu. Znak 3PMSF umieszczane jest na oponach wielosezonowych, dając nam informację, że mamy do czynienia z ogumieniem dostosowanym do zimowych warunków. Opony 3PMSF wyróżniają się krótką trasą hamowania, zapewniają wysoką stabilność jazdy, a także dobrze radzą sobie z oblodzoną trasą.
Co oznacza M+S na oponach – czy to także powinno znaleźć się na oponach całorocznych?
Powstało wiele mitów na temat tego, co oznacza M+S na oponach. Rozwiewamy wszystkie wątpliwości – skrót rozwijamy jako „Mud + Snow”, czyli „błoto i śnieg”. Od razu zatem możemy stwierdzić, że są to opony dostosowane do jazdy po właśnie takich nawierzchniach.
Warto jednak pamiętać, że nie jest to oficjalnie certyfikowany parametr. Opony zimowe bez M+S nie muszą się gorzej sprawować na trasach, gdzie błoto i śnieg są powszechne. To bardziej wskazówka ze strony producenta, który pragnie przedstawić swój produkt w jak najlepszym świetle. Opony M+S teoretycznie zapewniają wyższą sterowność podczas podróżowania po wilgotnym podłożu – w przeciwieństwie do 3PMSF nie ma tu jednak testów, które potwierdziłyby faktyczną skuteczność takiego rozwiązania.
Oznaczenia opon całorocznych – najlepiej sprawdzić specyfikację produktu
Wybór odpowiednich opon powinien być uwarunkowany naszymi potrzebami. To szczególnie istotne w przypadku opon całorocznych – zakładamy bowiem, że będą nam służyć naprawdę długo; zarówno latem, jak i zimą. Posługując się specyfikacją opon całorocznych, możemy ocenić, czy odpowiada ona naszym oczekiwaniom.
Opona ta dysponuje certyfikatem TÜV SÜD – to niezależna organizacja z Monachium, która od wielu lat zajmuje się testowaniem różnego rodzaju produktów, takich jak między innymi opony. Jej gwarancja jakości ma spore znaczenie dla klientów z rynku europejskiego. To jednak nie jedyna kwestia, która daje pewność skuteczności w różnych warunkach. Nokian Weatherproof mają także oznaczenie 3PMSF, co oznacza, że opony znakomicie poradzą sobie z podróżowaniem po śniegu.