Układ hamulcowy, jak każdy układ w samochodach osobowych, ulega z czasem zużyciu. Powoli postępuje degradacja poszczególnych tworzących go elementów. Może to doprowadzić do wystąpienia awarii lub nawet konieczności wymiany danego elementu na nowy. Poniżej podpowiemy – jakie elementy układu hamulcowego ulegają najszybciej awariom oraz po czym rozpoznać fakt jej wystąpienia.
Układ hamulcowy – kluczowy dla bezpieczeństwa pasażerów
Układ hamulcowy pełni szczególną funkcję w każdym pojeździe. Jest gwarancją bezpiecznego poruszania się po drodze – pozwala redukować prędkość jazdy i zatrzymywać pojazd. Ze względu na duże znaczenie tego układu, warto reagować nawet na najmniejsze usterki mogące wystąpić w jego obrębie.
Do najczęstszych symptomów świadczących o możliwości wystąpienia awarii należą: wibracje kierownicy – nasilające się w czasie hamowania, tzw. sprężysty pedał hamulcowy, ściąganie pojazdu na jedną ze stron w czasie hamowania, powstawanie dziwnych odgłosów (np. piszczących) w czasie hamowania, zapadanie się pedała hamulcowego.
Elementami najczęściej ulegającymi awariom są klocki hamulcowe oraz tarcze hamulcowe. Są to elementy kluczowe dla działania układu, pracujące w trakcie hamowania, a tym samym – narażone na różne szkodliwe działania.
Klocki hamulcowe – kiedy i jak często wymieniać
Klocki hamulcowe to elementy narażone na różnego typu niekorzystne działania – przede wszystkim oddziaływanie sił fizycznych. Niestety, ale w toku użytkowania pojazdu dochodzi do powolnego ścierania ich powierzchni. Szczególnie problematyczna jest sytuacja, gdy klocki ścierają się nierównomiernie oraz przesadnie nagrzewają.
Klocki hamulcowe zaleca się wymieniać co określony przedział czasu. W zależności, czy preferujesz dynamiczną, czy bardziej spokojną jazdę – możesz to robić rzadziej lub częściej. Osoby jeżdżące dynamicznie i przede wszystkim w warunkach miejskich – powinny wymieniać klocki hamulcowe mniej więcej co 10-20 tys. przejechanych kilometrów. Jeśli przemieszczasz się przede wszystkim na długi dystans – wówczas klocki można wymieniać co 30-50 tys. km.
Tarczy hamulcowe – jak i kiedy wymienić?
Tarcze hamulcowe współpracują z klockami. Na ich powierzchni działają siły fizyczne – właśnie tarcie – co doprowadza do wyhamowania pojazdu, redukcji szybkości i jego zatrzymania. Najczęściej powstającym problemem są różnego typu przetarcia pojawiające się na powierzchni. Mogą przyjąć postać podłużnych zarysowań, a nawet wgłębień w postaci rowków.
Do uszkodzeń takich dochodzi na skutek działania drobnych pyłków, piasku i innych elementów, które po dostaniu się do wnętrza układu powodują jego ścieranie. Ponadto, w wyniku nadmiernego przegrzewania się tarcz, może dochodzić do dalszych awarii, związanych także z działaniem klocków hamulcowych.
Tarcze hamulcowe zaleca się wymieniać po przejechaniu ok. 60-80 tys. km. Często też wymienia się tarcze hamulcowe wraz z wymianą klocków hamulcowych.
Osobom poszukującym części zamiennych do swoich samochodów osobowych polecamy kontakt z France Auto, w którego ofercie znajdują się klocki i tarcze hamulcowe dedykowane do niemal wszystkich modeli samochodów francuskich poruszających się po polskich drogach.