Eksploatacja samochodu i zaniedbanie kwestii dokładnego i regularnego czyszczenia, ale również wszelkie uszkodzenia mechaniczne powstałe przez obijanie się drobinek piasku czy małych kamieni prowadzi do powstawania ognisk rdzy. Mogą się one pojawić, choć nie powinny na nowym samochodzie. Oczywiście tutaj pojęcie nowy może odnosić się zarówno do kilkuletniego modelu zakupionego z komisu czy od poprzedniego właściciela, jak również jakiś czas użytkowanego modelu prosto z salonu. Tutaj pojawia się pytanie czy rdzę można usunąć samodzielnie czy należy skorzystać z pomocy specjalisty.
Samochód z salonu – czy rdzę możemy usuwać samodzielnie?
Nawet kilkunastomiesięczny samochód z salonu może wykazywać oznaki korozji. Dotyczy to głównie tańszych modeli, jak Opla Astry czy Skody Fabia. Obecnie samochody klasy premium zabezpieczane są preparatami polimerowymi, które zwiększają odporność podwozia na korozję. W samochodach klasy premium sprzed 15-20 lat jeszcze pojawiał się problem korodowania. Dotyczyło to chociażby BMW E39. Jeśli na samochodzie z salonu pojawia się w krótkim czasie korozja, to można skorzystać z ochrony w ramach gwarancji. Jednak trzeba wiedzieć, że ochrona antykorozyjna najczęściej dotyczy korozji perforacyjnej, a nie zewnętrznej. Nawet jeśli korozja postępuje od zewnątrz do wewnątrz, to na pomoc autoryzowanego serwisu w ramach gwarancji można liczyć tylko jeśli regularnie odbywa się wszystkie przeglądy według harmonogramu. Zatem w większości przypadków czeka nas naprawa na własny koszt. Jeśli zatem nie utracimy innych gwarancji na skutek takiego działania, to możemy samodzielnie usunąć rdzę, choć zawsze lepiej w przypadku nowego samochodu skorzystać z pomocy specjalisty.
Korozja podwozia – zwykle niezbędne będzie udanie się do warsztatu
Jeśli korozja pojawia się na elementach podwozia, to jej usunięcie będzie wymagało specjalistycznego sprzętu. Jeśli zatem nie dysponujesz kanałem ani podnośnikiem, to nie pozostaje Ci nic innego jak skorzystać z usług warsztatu samochodowego. Jeśli jednak masz potrzebny sprzęt możesz próbować swoich sił. Najpierw podwozie musi zostać dokładnie oczyszczone. Trzeba ściągnąć plastikowe nakładki na progi, zabezpieczyć linki i przewody, a jeśli jest taka możliwość odkręcić również zbiornik paliwa. Potem można przystąpić do usuwania rdzy specjalną drucianą szczotką nakładaną na wiertarkę lub wkrętarkę. Po tej czynności można nałożyć neutralizator rdzy. Warto wiedzieć, że znajdziemy również środki z podkładem, które sprawdzą się w przypadku nadwozia, ale o tym za chwilę. W przypadku podwozia po nałożeniu neutralizatora rdzy, można przystąpić do nałożenia środka konserwującego, zabezpieczającego przed korozją.
Korozja elementów nadwozia – samodzielna praca możliwa przy niewielkich ogniskach rdzy
Jeśli ogniska rdzy nie są duże i głębokie, to również w przypadku nadwozia można zabrać się do samodzielnej pracy. Najpierw należy dokładnie umyć i odtłuścić karoserię. Potem trzeba zabezpieczyć obszar, który nie będzie naprawiany i zakleić folią malarską lub grubym papierem. Oczywiście trzeba wybrać takie środki, które nie zarysują i nie zniszczą w żaden sposób lakieru. Potem w ten sam sposób jak w przypadku podwozia usuwamy rdzę drucianą nasadką. Kolejnym krokiem jest nałożenie preparatu zwalczającego rdzę, najlepiej dwukrotne. Potem trzeba nałożyć podkład. Znajdziesz również neutralizator rdzy z podkładem, czyli produkt 2 w 1. Potem trzeba nałożyć lakier samochodowy z dużą starannością, według zaleceń producenta, także w dwóch warstwach, czekając aż każda kolejna wyschnie. Potem konieczne jest nałożenie klaru neutralizującego różnicę pomiędzy lakierowanym świeżo elementem i pozostałym lakierem na karoserii.
Końcowa praca, która zapewni lepszy i trwały efekt
Zarówno specjalista, jak i osoba która chce się zająć naprawą samodzielnie na sam koniec musi jeszcze użyć środków, które poprawią efekt. Odrdzewioną i odmalowaną karoserię można zeszlifować papierem wodnym, a następnie użyć pasty polerskiej i wosku. Osoby początkujące powinny użyć środków z użyciem ściereczki lub gąbki. Pad polerski wymaga większej wprawy. Zawsze jednak trzeba odpowiednio dobrać środek ścierny, aby nie był zbyt agresywny.
Kiedy na stosunkowo nowym samochodzie pojawia się rdza z problemem można poradzić sobie samodzielnie. Oczywiście jeśli dany problem obejmuje ochrona antykorozyjna to należy skorzystać z autoryzowanego serwisu.