Objawy uszkodzonego czujnika temperatury

0
78822
Objawy uszkodzonego czujnika temperatury

Prawidłowość pracującego silnika samochodu, jak i każdego innego pojazdu zależne jest między innymi od jego temperatury. Jest to jeden z najważniejszych parametrów świadczących o jego stanie. Wpływa ona na ilość zużytego paliwa, żywotność innych elementów, emisję spalin, a także na płynność pracy silnika. Stąd czujnik temperatury, służący do jej monitorowania musi być zawsze dokładnie sprawdzany, a w przypadku awarii – natychmiast naprawiony. Jakie są objawy uszkodzonego czujnika i jak sobie z nim poradzić?

Czujnik temperatury – jak działa i wygląda

Czujnik temperatury (zwany również jako czujnik temperatury płynu chłodzącego) jest niewielkim urządzeniem – ma on kilka centymetrów wysokości. Dolna część składa się z czujnika zanurzonego w płynie chłodniczym, górna natomiast posiada gwint, którym się czujnik zakłada. Natomiast jego koniec to gniazdko, do którego można podłączyć przewód sięgający komputer ECU.

Istnieją dwa czujniki temperatury – NTC i PTC. Działanie pierwszego polega na tym, że im wyższa temperatura płynu chłodzącego, tym czujnik staje się mniej odporny i ma mniejszy spadek napięcia. Z kolei PTC działa odwrotnie – wyższa temperatura płynu wpływa na większą odporność czujnika i wyższy spadek jego napięcia. Komputer ECU oblicza wysokość temperatury płynu na podstawie wartości napięcia.

Awaria czujnika temperatury – objawy

Wszelkie problemy z czujnikiem temperatury mogą okazać się bardzo poważne dla pracy silnika, jak i całego pojazdu. Rozpoznanie najczęstszych objawów jest więc wskazane.
Powodów awarii czujnika może być kilka. Zużycie eksploatacyjne czy uszkodzenie mechaniczne (np. podczas wypadku lub serwisu) należą do najbardziej powszechnych, ale również może się zdarzyć, że czujnik działa, ale przewód, który doprowadza do niego prąd został przerwany. Uszkodzenie wtyczki i zwarcie też może się zdarzyć.

Jak więc rozpoznać awarię? Przede wszystkim kiedy ma się problem z uruchomieniem silnika. Popularnym objawem jest też większe niż zwykle zużycie paliwa, nierówna praca jednostki napędowej czy jej gaśnięcie podczas jazdy. Samochód emituje także więcej tlenku węgla z powodu problemów z regulowaniem przez sondę lambdę składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Innym objawem jest też praca silnika na wyraźnie wyższych obrotach na biegu jałowym.

Sprawdzanie czujnika temperatury

Aby się upewnić czy faktycznie doszło do awarii czujnika, należy najpierw sprawdzić czy nie ma zapisanych błędów w pamięci komputera ECU. Wykorzystuje się do tego sprzęt do diagnostyki samochodowej. Najważniejszy jest jednak stan przewodów, które prowadzą do czujnika. Trzeba sprawdzić czy nie ma w nich żadnych uszkodzeń izolacji, przerwań lub pęknięć. Warto też zobaczyć czy nie ma śladów korozji na wtyczce i czujniku.

Naprawa

Uszkodzony na dobre czujnik temperatury jest niestety nienaprawialny – jedyne, co można naprawić to przewód elektryczny. Zepsuty czujnik musi zostać więc wymieniony. W trakcie podmiany duża ilość płynu chłodniczego wylewa się z układu, dlatego należy go uzupełnić w tym samym czasie. Warto ocenić stan przewodu chłodniczego, bowiem też może wymagać wymiany.

Naprawa wygląda następująco: odłączamy wtyczkę od przewodu łączącego czujnik z komputerem ECU. Później wykręcamy czujnik specjalnym kluczem. Po jego wymontowaniu wylewa się znaczna ilość płynu chłodniczego. Uzupełniamy go PO zamontowaniu nowego czujnika, a następnie odpowietrzamy układ chłodzenia.

[Głosów:1028    Średnia:2.6/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ