Jaki olej do jakiego silnika?

0
288
Jaki olej do jakiego silnika

Odpowiedź na pytanie „Jaki olej do jakiego silnika?”, w czasach obecnych jest tą trudniejszą, bo przybyło typów silników, czyli kiedyś istniały silniki benzynowe i diesle bez turbosprężarek, które na dokładkę miały znacznie niższy stopień kompresji niż obecnie. Rzecz jasna oznaczało to też niższą moc i wyższą niezawodność, z której już jakiś czas temu zrezygnowano.

Typ oleju a podejście producenta

Teraz spotyka się silniki benzynowe z dwiema turbinami, które mają pojemność niższą niż 1.6, po cztery zawory na każdy cylinder i moc niekiedy przekraczającą 200 koni mechanicznych. Silnik tego rodzaju potrzebuje bardzo dobre oleje i płyny samochodowe  syntetyczne i trzeba je wymieniać co jakieś 8 000 kilometrów, po to by dana jednostka napędowa nie zużyła się przedwcześnie, bo tego typu silniki nie tylko mają dwie turbiny, ale też i stopień kompresji wynoszący 12.0:1.

Na papierze dane te wyglądają bardzo ciekawie, ale tego typu silniki powstają z myślą o sportowych wersjach popularnych aut kompaktowych i co równie istotne w ich projektowaniu biorą udział ekonomiści, którzy narzucają inżynierom pewne normy dotyczące zużycia podzespołów silnika. Dlatego auto z taką jednostką napędową ma dawać frajdę i nie być opcja wybitnie tania w eksploatacji. Tylko wersją niemal nieosiągalną.

Niezbyt częste wymiany oleju

W czasach obecnych niektórzy producenci zalecają wymianę oleju co jakieś 30 000 kilometrów i co najciekawsze olejem tym jest ten najtańszy 5W30. Tego typu dbanie o silnik go rzecz jasna dobija, ale to już nie te czasy, w których auta musiały być niezawodnymi. W czasach obecnych producenci tworzą zalecenia tak, by ludzie wymieniali auta na nowe co jakieś cztery lub pięć lat.

Kiedyś producenci musieli przekonać ludzi do tego, by kupowali auta, dlatego niezawodność była najistotniejszą cechą, ale obecnie producenci przekonują ludzi do częstszych wymian aut na nowsze modele, które są bardziej pociągającymi, jeśli chodzi o design. Jeśli zaś chodzi o samą częstotliwość wymiany oleju, to czynią ją zbyt rzadką, po to by nabywca auta był pewnym tego, że wymiana na egzemplarz, który dopiero co zjechał z linii produkcyjnej to najlepsze dla niego rozwiązanie.

Zalecenia mechaników

Nikogo obecnie nie dziwi to, że producenci zalecają wymianę oleju w silniku co 30 000 kilometrów, a mechanicy poznający daną generację tego modelu zalecają wymianę co 15 000 kilometrów i na dokładkę wspominają o lepszym typie oleju. Na dokładkę też zalecają konserwację podłogi i profili zamkniętych, po to by dany egzemplarz jeździł po drogach przez blisko dwie dekady, a nie tylko przez te pięć lub osiem lat.

Taka różnica w zaleceniach bierze się z tego, że mechanicy, którzy czasami prowadzą też blogi o motoryzacji, chcą być dokładnymi i dlatego też przedstawiają czytelnikom suche fakty odnośnie do strategii producentów. Głośno mówią o tym, że producenci mogą w swoich zaleceniach nie mylić się co do typu oleju i jego klasy, ale w instrukcji wspominają o zdecydowanie za rzadkich wymianach, a o zagadnieniach związanych z wymianą oleju w mechanizmie różnicowym nie piszą już nic.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ